2015. július 26., vasárnap

Hűvösváró

A délelőtti tűző naptól kiégett virágok és fűszernövények, állandóan 30 fok körüli hőmérséklet a lakásban (amit amúgy sem lehet rendesen szellőztetni), a melegtől félálomban, forgolódva töltött éjszakák és izzasztó nappalok - ismerős, ugye? Ilyenkor kellene finom, lehetőleg főzés nélküli, hideg kajákat enni.
Nna, most pont nem ilyen receptet hoztam :P




Vagy három hete vettem a piacon egy szép fej káposztát, a felét gyorsan meg is ettük - káposztás laskaként, ha jól emlékszem. A másik fele viszont ott árválkodott napokig a hűtőben, mert káposztás laskát nem akartam már készíteni belőle, meg amúgy sem jutott időm még csak receptet tervezgetni sem a sok ilyen-olyan találkozó és megbeszélés közepette. Aztán valamelyik este azt mondtam, hogy kécc, ilyet nem lehet csinálni, hogy én már megint egy hete nem konyhatündérkedtem, és különben is, a munkához szükséges kreativitásomat csak a munkán kívüli tevékenységekkel tudom újratermelni, úgyhogy ötletelni kezdtem.
Az volt az alap, hogy laskát nem szeretnék, se rakott káposztát - akkor még nem volt ennyire meleg, de a rakott káposzta nekem hőfoktól függetlenül nem illik össze a nyárral -, viszont valami tartalmas vacsoraféleség kellene legyen belőle. Gondolkoztam káposztával töltött rántott palacsintán, meg a káposztás béles is eszembe jutott, de akkor hirtelen beúszott a szemem elé egy szép, duci kifli, pirosan mosolygós héjjal és kikacsintgató káposzta-darabokkal, és abban a pillanatban eldőlt, hogy káposztás kiflit fogunk majszolni az esti munka mellé.

Káposztás-szalonnás kifli

Hozzávalók - a tésztához: 60 dkg liszt, 1 tk , 5 ek olaj, 2 dl víz és 1,5 dl tej / vagy helyettük 2,5 dl joghurt, 3 dkg friss vagy 2 csomag száraz élesztő, friss élesztő esetén egy tk cukor és kevés langyos víz; a töltelékhez: kb 500 g káposzta, kb 200 g szalonna, , bors; egy tojás és szezámmag a díszítéshez


Először begyúrom a tésztát - a kifli-alapot Limarától kölcsönöztem, ebből a receptből - és kelni hagyom. Ezután közepes reszelőn legyalulom a káposztát, és sós vízben felteszem főni. Közben kisujjbegynyi darabokra kockázom a szalonnát, és serpenyőben megpirítom.
A megpirult szalonna-kockákat kiszedem, a zsírjukon átpirítom a közben roppanósra főtt és leszűrt káposztát, majd összekeverem a szalonnával és sózom, borsozom.
A megkelt tésztát négyfelé vágom, az első negyedet lisztezett felületen a lehető legvékonyabbra nyújtom. A kör felén eloszlatom a töltelék negyedét, majd ráhajtom a másik felét, összenyomkodom a széleket és 6 darabba vágom (Limara két kört nyújt ki, és egymásra helyezi őket - ez egy nagyon jó módszer, ha az embernek van helye két tészta-adagot kinyújtani :) ). A kapott háromszögeket a talpuktól fogva felcsavarom, sütőpapíros tepsibe teszem, megkenem egy felvert tojással és megszórva egy kis szezámmaggal forró sütőbe tolom.


Nagyjából 14-16 perc alatt sültek meg, kívül roppanósak, belül puhák voltak, és biza elég kevés maradt belőlük a másnap délelőtti fotózásra :)


Elkészítési idő kelesztéssel-sütéssel együtt kb 1,5-2 óra

UPDATE: ide kattints, ha hallgatni is szeretnéd :)

2 megjegyzés: